یادداشتهای یک دانشجوی فناوری اطلاعات و ارتباطات

یادداشتهای یک دانشجوی فناوری اطلاعات و ارتباطات
مطالب - مقالات - برنامه ها و پروژه های مربوط به فناوری اطلاعات و رایانه گاها علمی و اجتماعی 
قالب وبلاگ
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

لینک های مفید 2


اينترنت پرسرعتم، آرزوست ..

اين روزها در بوكان و کرمانشاه با آوردن واژه اينترنت، ناخودآگاه ياد حلزون و لاک پشت مي افتيم که همواره با کندي بر روي زمين مي خزند و اين شايد آرزوي تک تک کاربران اينترنت در کرمانشاه باشد که « اينترنت پرسرعتم آرزوست ...»

به گزارش خبرنگار سرويس علمي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)

اهميت خدمات ارتباطات و IT در توسعه و پيشرفت ملت‌ها هرگز بر کسي پوشيده نبوده و نيست تا جايي که اغلب انديشمندان بر اين باورند که توسعه تنها در گرو فناوري اطلاعات و ارتباطات است که ميسر مي شود.

اما سوالي که در اين بين وجود دارد اين است که مگر ما ايرانيان تا چه حد به اينترنت آن هم از نوع لاک پشتي اش دسترسي داريم که بتوانيم مسير توسعه را از وراي اينترنت هموار کنيم؟  

 

بر اساس بررسي‌هاي سايت اسپيد تست (Speedtest.net)، ايران در زمينه بهره‌مندي از سرعت اينترنت در دنيا (در بين 185 کشور جهان)، در جايگاه 175 قرار دارد... آنهم با آن قيمت هاي سرسام آوري که مخابرات از کاربران اينترنت مي گيرد...

 

مقایسه سرعت متوسط پهنای باند ایران و کره جنوبی

برمبنای طبقه بندی آکامای کره جنوبی در راس فهرست ۱۰ کشور برتر دارای پرسرعت‌ترین پهنای باند اینترنت قرار دارد و هنگ‌کنگ با سرعت ۱۰.۳ مگابیت برثانیه در رتبه دوم و ژاپن با سرعت ۸.۹ مگابیت برثانیه در رتبه سوم قرار دارد.

 

همچنین از این ۱۰ کشور ۳ کشور از اروپا هستند که هلند با سرعت متوسط پهنای باند ۸.۵ مگابیت برثانیه در راس اروپا و سکوی چهارم دنیا قرار دارد و پس از آن جمهوری چک با ۷.۴ مگابیت برثانیه و سوئیس با سرعت ۷.۳ مگابیت برثانیه در رتبه سوم اروپا ایستاده است.

آمریکا با سرعت متوسط پهنای باند ۵.۸ مگابیت برثانیه رتبه ۱۲ و انگلیس با سرعت متوسط ۵ مگابیت برثانیه رتبه ۲۵ دنیا و ۱۱ اروپا را به دست آورده است.

 

در همین حال در تقسیم‌بندی سرعت پهنای باند در شهرهای دنیا، آسیا بیشترین آمار را در طبقه‌بندی ۱۰۰ شهر پرسرعت دنیا به خود اختصاص داده به طوریکه در این طبقه بندی، ۵۹ شهر در ژاپن و ۱۰ شهر در کره جنوبی قرار دارند. در اروپا، شهر “برنو” در جمهوری چک، در راس سریع‌ترین شهرهای این قاره ایستاده اما در سطح جهانی در رتبه ۵۵ قرار دارد.

 

در آمریکا ۱۸ شهر، وارد رده‌بندی ۱۰۰ شهر پرسرعت دنیا شده‌اند که شهر سن‌خوزه با سرعت ۳۸.۷ مگابیت برثانیه در رتبه ۹ این رده‌بندی و در رتبه نخست آمریکا ایستاده است. با این وجود سریع‌ترین اینترنت دنیا در شهر “تائگو” کره‌جنوبی است که پیک سرعت آن ۵۵.۳ مگابیت برثانیه برآورد می‌شود.

نکته جالب توجه اينجاست که افغانستان، با دارا بودن رتبه 145 و ميانگين سرعت 1/28 مگابيت بر ثانيه از ايران بالاتر است؟!!!

 

شرايط جديد جذب نيرو در شركت مخابرات

انحصار شرکت مخابرات ايران در عرضه اينترنت

گفته مي شود که يکي از اصلي ترين مشکلات ايران در عرصه فناوري اطلاعات (IT) انحصاري است که شرکت مخابرات ايران دارد.

دکتر محمود احمدي، مسئول فناوري اطلاعات (IT) دانشگاه رازي کرمانشاه در خصوص مشکلات اينترنت اين دانشگاه به خبرنگار ايسناي مطقه کرمانشاه مي گويد: با وجود اينکه يک قرارداد مشخص با مخابرات مبني بر دريافت 34 مگا بيت پهناي باند داريم و هزينه اش را همواره پرداخته ايم اما اين ميزان پهناي باند هرگز به درستي به دانشگاه داده نشده است.

او ادامه مي دهد: در همين چند وقت اخير که بررسي کرديم از تاريخ 17 تير ماه لغايت 26 تير ماه ورودي پهناي باند دانشگاه رازي به صورت متوسط 20 مگا بيت بود. همچنين ميزان پهناي باند دانشگاه رازي کرمانشاه از تاريخ 26 تير ماه تا چند روز گذشته به صورت ومتوسط داراي ورودي 13 مگا بيت بود.

مسئول فناوري اطلاعات (IT) دانشگاه رازي کرمانشاه، مي گويد: در حال حاضر که روز شنبه هفتم مرداد ماه مي باشد، پهناي باند دانشگاه رازي داراي ورودي تنها 5 مگا بيت در ثانيه است.

او معتقد است: اين روند واقعا غير قابل تحمل است.

 

 

مخابرات کم فروشي مي کند؟

احمدي ادامه مي دهد: با توجه به اين موارد به جرات مي توان مي گفت که مخابرات ايران در عرضه اينترنت به کاربرانش، کم فروشي مي کند.

 

اين مقام مسئول در دانشگاه رازي کرمانشاه، خاطرنشان مي کند: يکي از اصلي ترين مشکلات ايران در عرصه فناوري اطلاعات (IT) انحصاري است که شرکت مخابرات ايران دارد. تمام پيگيري هاي ما نيز تا کنون بي نتيجه مانده است و هيچ پاسخ قانع کننده اي از مسئولين مخابرات دريافت نکرده ايم.

او مي گويد: اين روند کندي اينترنت مشکلات بسياري را در مسير پژوهش ها به وجود آورده است به گونه اي که حتي امکان ATTACH هم براي دانشجويان و اعضاي هيات علمي اين دانشگاه ميسر نيست. هر روز شاهد اعتراضات بسياري از سوي اعضاي هيات علمي دانشگاه هستيم که مي گويند: دليل کندي سرعت اينترنت چيست؟ و ما هم تنها مي توانيم بگوييم که مشکل از مخابرات است. اما با گفتن اين جمله هيچ دردي از مشکلات دانشگاه دوا نمي شود.

 

 

گويا لينک هاي بين استاني مخابرات پر شده اند!

... اما در ادامه گزارش خود به سراغ مدير عامل يک شرکت ارائه دهنده اينترنت در استان رفتيم تا از او جوياي دليل اين وضعيت نابسامان اينترت شويم.

او گفت: تا جايي که مطلع هستم، مشکل اصلي اينترنت در کرمانشاه اين است که گويا لينک هاي بين استاني مخابرات پر شده اند.

 

مسعود کراني، مدير عامل شرکت حسابگر، ادامه داد: طي يک هفته گذشته مشکلات اينترنت در کرمانشاه بسيار بيشتر از قبل شده به گونه اي که اغلب کاربران از اين وضعيت ناراضي اند. در مدت اين يک هفته گذشته مداما با مسئولين بخش هاي مختلف مخابرات و اينترنت در تهران گفت و گو داشته ام و پيگير اين موضوع بوده ام اما گويا مشکل اصل از آنجاست که لينک هاي بين استاني شرکت مخابرات پر شده اند.

کراني مي گويد: روز به روز بر تقاضاي مردم نسبت به دريافت اينترنت افزوده مي شود و اين در حالي است که برنامه ريزي دولت براي ايجاد زيرساخت هاي اصلي ارائه اينترنت بسيار کند پيش مي رود.

او يادآور مي شود که مشکلات اينترنت تنها به استان کرمانشاه بر نمي گردد و در کل کشور به تناسب اين مشکلات ديده مي شود.

اين مقام مسئول مي گويد: حتي در شرايط معمولي و در ساعت هاي پيک استفاده از اينترنت شاهد کاهش 10 تا 15 درصدي سرعت اينترنت براي استفاده کاربران هستيم. از آنجايي که کارها در اينترنت ايران انحصاري است ما به عنوان شرکت هاي خصوصي ارائه دهنده اينترنت مجبوريم شرايط را پذيرفته و تحمل کنيم.

 

کراني مي افزايد: در حال حاضر اصلي ترين مشکل ما محدوديتي است که در گرفتن پهناي باند و مهمتر از آن عدم رعايت موارد ssl  از سوي شرکت مخابرات هستيم.

 

 

و در ادامه پاي خون دل خوردن هاي يک کاربر اينترنت نشسته ايم ...

 

کار کردن با اينترنت عذاب آور شده است

سجاد مرادي از کاربران اينترنت در کرمانشاه است که به خبرنگار ايسناي منطقه کرمانشاه مي گويد: کار کردن با اينترنت به علت سرعت بسيار پايين اش عذاب آور شده است.

 

او ادامه مي دهد: در طول سال همواره با مشکلات مقطعي اينترنت مواجه ايم اما در چند وقت اخير اوضاع اينترنت بسيار اسف بار شده است. من که يک کاربر خانگي اينترنت هستم، سرعت آنچنان پايين است که براي چک کردن ايميلم شايد بيش از 20 دقيقه زمان را بايد سپري کنم. اين شرايط در حالي است که به هيچ وجه امکان attach کردن برايم وجود ندارد.

 

اين کاربر اينترنت در کرمانشاه، مي گويد: در حال حاضر بسياري از خدمات دولتي اينترنتي شده اند که هدف از اين کار قطعا براي سهولت در اجراي کارها بوده است در حالي که به دليل قطعي و يا سرعت پايين اينترنت انجام اين امورات دولتي که اينترنتي هستند نياز به زمان بسيار بيشتري نسبت به قبل که دستي انجام مي گرفتند، دارد.

 

او از پيگيري هايش سخن مي گويد که تا کنون هر چقدر که در مورد مشکلات اينترنت پيگير شده ام، تنها پاسخي که دريافت کرده ام اين بوده که مشکل از مخابرات است.

 

مرادي معتقد است: اينکه مشکل از مخابرات است هيچ چيزي را حل نمي کند و تنها به دليل انحصاري بودن خدمات اينترنت در ايران مجبوريم اين شرايط را تحمل کنيم. انتظار مي رود که دولت اقدامات بيشتر و اثربخش تري را در زمينه زيرساخت هاي اينترنت انجام دهد تا شاهد چنين وضعيت غذاب آوري در زمينه استفاده از اينترنت نباشيم.

 

 

خلاصه اينکه داستان اينترنت ايران، داستان لاک پشت و حلزوني است که خرامان خرامان بر زمين مي خزند و ...

 

گفتني است: پيگيري هاي سرويس علمي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه کرمانشاه، جهت انجام گفت و گو با مسئولين شرکت مخابرات استان بي نتيجه بود.

 

 گزارش از: هادي نوروزي

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ چهار شنبه 23 / 5 / 1391برچسب:اينترنت پرسرعتم, آرزوست ,,, ] [ 9:44 ] [ کاوه حق پناه ]
.: Weblog By KMF :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ صرفا جهت علاقمندان به فناوری اطلاعات و رایانه و انجام امور مربوط به دروس و پروژه ها میباشد. (البته شایدم یکمی بیشتر). البته ناگفته نمونه که علاوه بر مطالب عنوان شده ، مطالبی نیز در باب اجتماعی و فرهنگی و هنری و گاها نیمه 30یا30 که پیگرد نداشته باشه :) جهت اطلاع و آگاهی شما عزیزان گذاشته شده. همه مطالب متعلق به بنده نبوده و بعضآ توسط ساير دوستان و اون دسته عزیزانیه که مطالبشون موجوده و نتونستم منبعش رو پیدا کنم، ارائه ميشه. شما نيز چنانچه تمايل به ارسال مطلبی داشته باشيد،با كمال مسرت آنرا با نام خودتان در وبلاگ منتشر ميكنم. تاریخ تاسیس: 20 مهر 1390 ارادتمند شما: کاوه حق پناه
موضوعات وب
1 لینک های مفید
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

امکانات وب
Online User